Woning accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om woningen passend toe te wijzen. Dit betekent dat uw inkomen en gezinssamenstelling moeten aansluiten bij de huurprijs van de woning. Zo worden de goedkoopste woningen verhuurd aan mensen met de laagste inkomens. We toetsen uw gegevens aan de wettelijke huurtoeslaggrenzen.

U vult daarvoor het acceptatieformulier in:

Acceptatieformulier pdf

Stap

1

Meest recente inkomensverklaring

Hierop staat uw inkomen van het afgelopen jaar. Is deze nog niet beschikbaar? Dan levert u die van het jaar ervoor aan. U kunt dit document direct online downloaden. Log hiervoor met uw DigiD in bij Mijn Belastingdienst.

Ook is de inkomensverklaring van uw eventuele partner en van overige meerderjarige medebewoners nodig. U hoeft geen inkomensverklaring van uw (meerderjarige) kinderen aan te leveren.

Lukt het niet om de inkomensverklaring online te downloaden? Dan vraagt u deze aan via de Belastingtelefoon (0800 0543). Houd er rekening mee dat het dan wel enkele dagen kan duren voordat u deze verklaring ontvangt.

U kunt ook uw inkomensverklaring snel, makkelijk en veilig digitaal delen in uw account van WoningNet/DAK via MijnOverheid (alleen voor regio Utrecht). Bekijk deze video om te zien hoe dit werkt.

Stap

2

Uittreksel Basisregistratie Personen

Op de BRP moet de gezinssamenstelling en de woonhistorie staan. Dit document mag niet ouder zijn dan drie maanden. Als u op dit moment nog niet samenwonend bent, dan levert u beiden een uittreksel aan.

Dit uittreksel vraagt u aan bij de gemeente waar u nu woont. Maak hiervoor een afspraak bij het gemeentehuis, u krijgt deze dan direct mee. Ook kunt u het laten opsturen. Houd er rekening mee dat het dan langer duurt voor u deze ontvangt.

Let op: bemiddelingsbureaus vragen hiervoor extra kosten.

Stap

3

Verklaring kandidaat

Dit document invullen en ondertekenen.

Hier kunt u de Verklaring kandidaat downloaden.

Stap

4

Deze documenten zijn nodig als dit geldt voor uw situatie:

  • Wanneer u op dit moment een woning huurt: verhuurdersverklaring. Deze levert u aan als u in de afgelopen vijf jaar een huurwoning op uw naam heeft gehuurd. De verhuurdersverklaring laat u invullen en ondertekenen door de verhuurder. Hier kunt u deze verhuurdersverklaring downloaden
  • Wanneer uw inkomen sterk is gewijzigd of als uw inkomen onbekend is bij de Belastingdienst: aanvullende inkomensgegevens
  • Wanneer u in loondienst bent: drie recente loonstroken
  • Wanneer u een uitkering ontvangt: uitkeringsspecificatie(s)
  • Wanneer u met pensioen bent: pensioenspecificatie(s)
  • Wanneer u een inkomen uit eigen onderneming heeft of als u freelancer bent: fiscale aangifte vorig jaar en inschrijving KvK. Is de aangifte nog niet beschikbaar? Lever dan een door uw accountant ingevulde prognose van het lopende jaar aan. Dit document vindt u hier.
  • Wanneer u bent gescheiden: getekende echtscheidingsbeschikking van de rechtbank of een bevestiging van de rechtbank dat echtscheiding is aangevraagd. Heeft u dit niet? Dan kunnen wij geen woning toewijzen.
  • Bent u gescheiden en heeft u kinderen? Dan stuurt u een door beide ouders getekend ouderschapsplan mee.
  • Wanneer u reageert met urgentie: bewijs van urgentie of zorgindicatie
  • Wanneer u op dit moment een koopwoning bezit: hypotheekverklaring
    Ook is er na toewijzing van de huurwoning bewijs nodig dat de koopwoning verkocht is.
  • Als er sprake is van scheiding waarbij de andere partij in de koopwoning blijft wonen, dan is een echtscheidingsconvenant nodig waarin deze verdeling is opgenomen.
  • Wanneer u of uw eventuele partner en/of medebewoners (fulltime) studeert: DUO-bewijs. Een inkomensverklaring van die persoon is dan niet nodig.
  • Wanneer u (of uw partner) onder bewind staat: schriftelijke toestemming voor verhuizing en beschikking vanuit uw bewindvoerder
  • Neem een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee wanneer u het huurcontract ondertekent.